UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Tragiczny wypadek na stoku narciarskim w Krynicy. Pracownik Słotwiny-Arena nie żyje

Mimo reanimacji, nie udało się uratować życia pracownika krynickiej ...

Z ostaniej chwili - Płonie budynek na Krzyżówce.

Płonie budynek na " Krzyżówce " . Konstrukcja budynku w każdej chwili ...

Grzegorz Biedroń idzie na sądeckiego marszałka?

Rządząca przez kilkanaście lat w małopolskim sejmiku koalicja ...

12 listopada dniem wolnym.

Dzisiaj, 7 listopada, Sejm po raz kolejny zajął się ustawą dotyczącą ...
autocentrum
ubezpieczenie na zycie michal elzbieciak

Jak przygotować klimatyzację do sezonu?


klimatyzacja 600x600
Na zewnątrz coraz cieplej, zbliża się też czas weekendowych i urlopowych wyjazdów, a to oznacza, że najwyższa pora na przegląd klimatyzacji. Nie warto czekać do momentu, aż układ przestanie chłodzić. Wtedy będzie drożej! Przypominamy, jak sprawdzić czy układ wymaga serwisu.

Z jaką częstotliwością robić przegląd klimatyzacji? Szkoły są dwie, jedna zaleca robić go przed każdym sezonem letnim, według drugiej wystarczy udać się do serwisu co 2 lata. Z pewnością optymalnie jest wymieniać filtry i uzupełniać czynnik chłodzący co sezon, ale tylko w przypadku, gdy używacie klimatyzacji regularnie przez cały rok. Jeśli jednak podczas zimy w ogóle jej nie włączaliście, lepiej pojawić się w serwisie jak najszybciej.

Podczas zimowych miesięcy powinno się włączać klimatyzację przynajmniej 1-2 razy w miesiącu na kilka minut. Pozwala to rozprowadzić po całym układzie olej sprężarkowy. Bez takiej profilaktyki układ jest smarowany i uszczelniany olejem zmieszanym z czynnikiem chłodzącym. Jeśli zbyt długo się z niej nie korzysta, olej oddziela się od chłodziwa i zbiera się w najniższym punkcie układu. Uszczelnienia wysychają i zaczynają przepuszczać gaz.

Wystarczy tylko wspomnieć, że nowa sprężarka klimatyzacji w popularnych autach to wydatek od 1000 do 3000 zł! W rzadszych lub droższych modelach jej ceny są zdecydowanie wyższe. Do tego trzeba będzie jeszcze doliczyć koszty czyszczenia układu z opiłków. Jak łatwo policzyć to równowartość kilkunastu albo nawet kilkudziesięciu rutynowych przeglądów układu.

Niestety, w praktyce wielu kierowców w ogóle zapomina o serwisowaniu układu klimatyzacji – wychodzą z założenia, że dopóki układ jako tako chłodzi wnętrze, nie ma potrzeby wydawać pieniędzy. To błąd, który może mieć bardzo kosztowne konsekwencję.

 

źródło: Onet

Relacje Wideo